Võib-olla ääretult kaootiline mulje tekkis sellest, et vältimatu oli soovitud kohta liikumiseks kasutada autot. Meie peatuspaik võis ju asuda kesklinnas, aga päriselt pole seal kesklinna euroopalikus mõttes olemas. On mingid punktid, kuhu kogunetakse. Autoga. Täiesti metsik, väljavalitud sihtpunkti jõudmiseks juhatas GPS meid ikka ja jälle kiirteele, kus normaalsel juhul oli viis rada kummaski suunas, aga ebatavaline polnud ka kaheksa rada mõlemal pool. Ei tekkinud eriti momentigi, et jälgida mööduvat linna, rohkem aega tuli tegeleda õige kiirtee harule peale ja mahasaamisega. Päris omamoodi mäng. Aga eladagi kogu aeg sellises Transport Tycoon'is.
Ei saanudki kahe päeva jooksul aru, kus seal linnas on kohalikud inimesed. Noid turiste, keda kohtasime, tuleks käsitleda teises kategoorias. Võib-olla see järjekordne moorlane, kes meie masina ühes hoovis parkida võttis. Ikka nii, et autovõti talle pihku ja kaduge minema. Veidi kõhe-naljakas see ju oli. Hoovist väljudes püüdsime meelde jätta täpset väravavahet ilmetute ja iseloomutute majade vahel, kuhu masinale mõne tunni pärast järele minna. Mingi paberilipaka ju ikkagi saime.
Mõnes linnajaos tekkis küsimus, kuidas jõuavad linnakodanikud kõikidesse nendesse poodidesse, salongidesse ja asutistesse, kui nad tänavatel üldse ei käi.
Lõputult päikseline linn. Põud, mis jätkuvalt rüüstab armutult Californiat, ei paista seal lihtsalt välja. Sõites mööda ääretuid betoonteid, millele sekundeerivad ristkülikud tee ääres, ei tekigi muljet,et need võiks vett vajada. Teedel toimiv liikumine ei vaja vett. Liigub, järelikult on elus.
Peatudes paariks reaks aga mõnes paigas, mida me selle linna virr-varri sukelduses oskasime kohata.
Universal Studio Shopping Mall.
Raiden oli nõudnud juba enne reisi suveniiri Hollywood'ist, olgu selleks või kuulsa sildi enda mõni täht. Ning terve reisi aja lõppes pea iga meie ühendus küsimusega, kas me Hollywoodist suveniiri oleme juba saanud. No me polnd Hollywoodigi saanud. Nii ei jäänudki reisi lõpus muud üle kui seada sammud mõnda suveniirirohkesse paika. Hollywoodis tegelikult palju peale suveniiride järgi polegi jäänud. Enamus filmistuudioid on Los Angelesest tänaseks mujale kolinud.
Universal Studiol on seal aga lõbustuspark, mis mitmeid sorti filmide teemalisi atraktsioone pakub ja kus pargi sissepääsu palistavad nännipoed. Hommikul kell üheksa, pargi avamise ajaks olime kohal. Nii vara hommikul olid lahti aga paraku vaid osa poodidest, nänni jahile suundutakse ju pärast atraktsioonide külastamist pärastlõunal. Lahkusime nännilast pärast pikka pingutust leidmaks seda kõige hulliwuudilikumat suvenriiri duubliklapiga ning jätsime täiesti kentsaka mulje aina täituvas mitmekorruselises megaparklas kui juba kell kümme pargist pagesime.
Kuidagi kohane tundus selles linnas külastada mõnda automuuseumi, milleks sobis hästi The Petersen. Muidugi näidati seal ilusaid läikivaid autosid, kuid päris huvitav oli teada saada ka linna kiire autostumise kohta. Ühistransport lihtsalt ei jõudnud linna arengule järele. Linn tekkis koos autode masstootmise algusega ja eks nad nii koos kasvasid. Tänavate võrk oli sõitjatest umbes juba 1930ndatel, kuid ilmselgelt oli teedevõrgu loomiseks vähem takistusi kui Euroopa vanades, kitsaste ja juba sajandeid püsinud tänavavõrguga linnades. Los Angeleses alles kõik tekkis - tööstus, majad, tänavad. 20. sajandi alguses paisutas linna mitte ainult aina laienev filmitööstus, aga ka nafta- ja õlitööstus.
Petersenist vaid mõne ploki kaugusele jäi Maakonna Kunstimuuseum - LACMA. Tänaseks on mitmed jooksvad väljapanekud juba välja vahetatud, kuid augusti lõpus võis silmitseda impressioniste Van Goghist Kandinskyni, Jaapani kimonode moodsaid mustreid, John Altooni või mitut muud sorti inspiratsiooni väljendusi.
Seal Hollywoodi mäe otsas unistades, dekoratsiooniks sudusse mattuv üüratu majade rägastik, tekkis järsku äratundmine, et reis on nüüd läbi. Umbes nii nagu kirjutab John Steinbeck "Travels with Charley in Search of America's", et mingil hetkel saab reis järsku lihtsalt läbi ja sa õieti nagu ei viibikski ise enam selles allesjäänud osas ja mäletad ainult ähmaseid kilde. Meelde jäävad ainult mingid seletamatud momendid. Nagu need Soome poisid Sunrise Avenue bändist oma "Hollywood Hills" loos, jätad hüvasti ja lahkud mõttes mandrilt, kuigi füüsiliselt olime veel terve ööpäev läänes.
Teine tunne, mis mind seal mäe otsas otsatu linnavaate juures tabas, oli nagu oleksin sattunud Suure Kanjoni äärde, miski mida meeled lihtsalt ei haara lõpuni. Ainult imelise loodusliku kanjoni asemel laiub müstiline inimtekkeline organism. "Kunagi veel pole pilk saanud nõnda kaugele kanduda, isegi meri ei jäta sellist muljet, kuna pole geomeetriliselt osadeks jagatud", arvab Baudrillard.
Los Angelest võib aga võtta ka kui väikest kunstilist liialdust, milleks annab inspiratsiooni näiteks Gavin Heffernani fototöö. Ja isegi kui seda vaadates võib tunduda, et tegemist on mingite väljamõeldud visuaalsete efektidega, siis õhtul Hollywoodi mäe otsast linnamaastikul tagasi hotelli kulgedes võis veenduda, et päriselt ongi nii. Sellises fiktsioonis on võimalik päriselt olla.
Õhtu möödus hotellis peamiselt kohvrite vigurpakkimisega, sest kolme nädalaga oli kogu stuff lootusetult segamini ning kohvritele oli satelliitideks tekkinud uute suveniirsete esemetega täidetud väiksemaid sugulasi. Tasub vast ette märkimist, et Norwegian ei tekitanudki probleemi kolmest lisakilost, mida me kodus eelnevalt kola kohvrite vahel mitu korda ringi pakkides suutsime vältida ja nüüd tagasisõites ilma kaaluta ära hoida ei osanud.
Mul oli küll Ameerikasse minnes teooria, et ah mida neist kolme nädala riietest sinna tassida, sealt saab ju kõike osta, pealegi odavamalt, aga reisi lõppskooriks jäi peale suveniiripoodide ainult üks marketikülastus.
Ärasõidupäevale jäid paar lihtsamat teemat.
Alustuseks tegime hommikusöögijärgse virgutusjalutuse väljudes oma ilmatu suurest hotellist sellest küljest, mis piirnes Pershing Square'ga. LA vanim avalik park aastast 1866, mis viimati 1990ndatel modernsete võtetega ümberdisainiti, aga kokkuvõttes on osutunud ikka pigem heaks paigaks kodututele ning neid kohtas seal ohtralt tollelgi hommikul.
Mis tekitas peamiselt küsimuse, miks ma siin olen. Mille järgi võiks küll arvata, justkui tegemist oleks siiski päris keerulise kohaga. Betoonivalatud kuulsuste jala- ja käejäljed Graumani hiina kino ees ja kõnniteel lõputu virn viisnurki meelelahutusmaailmas toimetanud ja toimetamas nimedega ning veel suurem hulk ärilise iseloomuga asutusi igasugust temaatilist kräppi pakkumas.
Säravvalge kunstimuuseumi kompleks, mille ehitamiseks olevat kulunud 13 aasta jooksul miljard dollarit. Keskuse rajanud naftatööstur J. Paul Getty soov oli jätta oma kogud tasuta nautimiseks ning nii tuligi loovutada vaid parkimiseks 10 dollarit. Maa-alusest parklast sai mäe otsa hoonete vahele valge mehitamata elektrirongiga, mis pidi tekitama vertikaalse liftis liikumise asemel horisontaalselt üles veeredes mulje argimuredest kõrgemale tõusmisest. Kompleksi hoonete vahel kunstiliselt kujundatud keskaias voolas oja, mis pidavat tekitama eri toonides veevooluheli. Osa purskkaevudest oli põua tõttu küll kinni keeratud.
Kiiskava päikse käes kiiskavvalgete hoonete vahel tekkis mulje nagu oleksin sattunud mõnda ulmefilmi ja jäi ainult oodata, millal saabub rahulike ja kuumast ilmast uimaselt ringi jalutavate inimeste vahele mõni kosmosemonster, kes neid ükshaaval nahka pistma asub. Mingi äraspidine idüll.
Lahkusime valge isesõitva trammiga, hõljudes LA kohal, maa-alusesse garaaži, kust pääseb kiirteele. Kiirteele, mis viis kodule ligemale. Lennujaama, mis pidi olema pääsetee. Pääsetee põua, maavärinate ja mudavoolude käest oma lihtsate loodusnähtustega Eestisse. Pääsetee sirgjoonelisest Ameerikast komplitseeritud Euroopasse. Euroopa, mis tundus sel hetkel Ukraina sündmuste tõttu selle mandri kõrval, kus me oma viimaseid tunde veetsime, ülemõistuse keeruline.
Suubusime konveierisse, kus autot vastuvõttev plika vist ei uskunud ikkagi seda lisandud miilide hulka, mida spidomeeter näitas (5328) ja ta pani kirja mingi ümmarguse 400. Herzi Shuttle'i bussijuht, kes kõigilt pealeronijatelt ülevoolavalt uuris, mis liiniga lahkume, et oskaks meid õiges terminalis välja aidata, jättis mällu pildi soojast ja sõbralikust ameerikalikust mustast teenindajast. Lennujaama turvakontrollis riietusid kõik automaatselt ennast lahti ja jalanõudest vabaks, et ma peaaegu oleksin omal ka pluusi lahti nööpinud ja seljast võtnud, kui poleks teise nööbi juures pidama saanud.
Vaatasin ooteruumis päikseloojangut LAs. Lennukeid aina laskus ja tõusis. Õhtul kell üheksa siras juba kuu kui ennast istekohtadele prantsatasime. Pimedusse, 12 kilomeetrit allapoole jäid järjest Las Vegas, Rocky Mountains, Salt Lake City, Lõuna-Dakoota, Gröönimaa, kuni mingil imelisel kellaajal, täiesti segases osas ööpäevast olime uue kuupäevaga Stockholmis. Kolme tunni pärast uues päikseloojangus kodus.
Gröönimaa |
Ainult epiloog ja kasutatud kirjandus ongi veel jäänud.
Aitäh, et elamusi jagasid! Mõnus lugemine oli.
VastaKustutaJuta
Pikemalt Minor White'ist: http://www.getty.edu/art/exhibitions/minor_white
VastaKustuta